Ekologický pohon se značným potenciálem

Společnost Agrotec zahájila zkušební provoz mobilní plnicí stanice LNG. Zájemci měli možnost vyzkoušet při této příležitosti revoluční nákladní automobil Iveco Stralis NP. Za zkratkou NP se skrývá moderní a ekologická alternativa k tradičním palivům, kde při porovnání dominuje především výrazně lepší ekonomika provozu.

Mohlo se stát, že jste měli zájem vyzkoušet si provoz auta na zkapalněný plyn, ale odradila vás vzdálenost k nejbližší stanici. To už je ale minulost! První plnicí stanici na Moravě naleznete právě v Agrotecu v Hustopečích u Brna, hned vedle čerpací stanice Agrotec Point. Pozor, nejedná se zatím o veřejné plnicí místo. Stanice slouží pro plnění testovacích vozidel.

Dlouhý dojezd, vysoký výkon

A proč vůbec LNG? Hlavní rozdíl mezi LNG a CNG je ve formě skladování zemního plynu. Ten je v případě CNG stlačený pod tlakem více než 200 barů. LNG je plyn zkapalněný (liquified natural gas) skladovaný ve vozidlech při -130 °C. Je zkapalňovaný na neuvěřitelných -162 °C ihned po vytěžení a jeho doprava pak musí probíhat ve speciálních izolovaných tancích. Předností takové formy skladování je, že LNG zaujímá až několikanásobně menší objem než plyn stlačený (CNG). To znamená, že jste schopni mít ve vozidle zásobu plynu pro mnohem větší dojezd. Na podzim 2018 bylo v EU 167 plnicích stanic převážně v pobřežních západoevropských státech. Pro letošní rok je v plánu vybudování dalších 137 plnicích míst po Evropě.

Důvodů, proč je vůz Iveco Stralis NP revoluční, je hned několik. Zejména je to dojezd a výkon. S dojezdovou vzdáleností 1500 km se vyrovnává vozidlům na tradiční pohon a posouvá tak dálkovou přepravu s LNG na úplně jinou úroveň. Bonusem je pak přístup do center měst, kde mohou platit omezující předpisy pro vjezd kvůli hlukovým a emisním normám nebo úlevy na poplatcích ve vybraných zemích.

S významnými úsporami

Německý parlament totiž již schválil zákon, který osvobozuje elektrická a plynová vozidla od ekologické součásti dálničních poplatků. Z pohledu čísel se jedná o úsporu 135 eur za každých 1000 km. Také polský prezident Andrzej Duda loni podepsal zákon o nulové sazbě spotřební daně pro tento typ vozidel. Pro výhody ale nemusíme chodit ani za hranice. Také naše vláda předložila návrh na 50% snížení dálničních poplatků pro elektrická a plynová vozidla s plánovanou platností od roku 2020.

Z pohledu výkonu nemá Iveco Stralis NP na trhu v současné době konkurenta, protože přináší až o 17 % více síly a o 6 % vyšší točivý moment než vozy jiných značek. Zvládá totiž výkon 460 koní a 2000 Nm točivého momentu, což je podobné jako jeho naftová varianta. Jenže tak činí s rozdílem 43 % úspor, a to i díky tomu, že má jednoduchý systém zpracování spalin bez AdBlue, filtru částic nebo aktivní regenerace.

Komfort, praktičnost a pohodlí zaručuje dálková kabina Hi-Way, která byla použita již u vozidla s titulem Mezinárodní nákladní vůz roku 2013. Řidič si může užívat tiché vnitřní prostředí, ergonomii řízení, ovládání vnitřního klimatu nebo propracované informační prvky.*

(Podrobnosti v Komunální technice 4/2019)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *