Hybridní vůz pomáhá tichému rozvozu

U šesti restaurací McDonald’s ve švédském Stockholmu byla zahájena pilotní studie na testování tichých nočních dodávek prostřednictvím hybridního nákladního vozidla Scania (foto) provozovaného společností HAVI.

Vjezd těžkých vozidel do centra Stockholmu je v noci z důvodu hluku běžně omezen. Dodávky tak obvykle probíhají v době ranních špiček. Aby nákladní vozy pro rozvoz zboží neuvízly v zácpě nebo nezpůsobily kolony, město se zaměřuje na noční dodávky.

S minimem emisí

Distribuce zboží s pomocí tichých elektrických vozidel jsou založeny na spolupráci mezi Stockholmem a subjekty HAVI, KTH, EU, McDonald’s a Scania. Iniciativa je součástí projektu EU Nevšední Stockholm. Jako zkušební se používá dobíjecí hybridní nákladní vůz Scania poháněný kombinací elektrické energie a nefosilního paliva (typ bionafty nazývaný HVO), což výrazně snižuje emise pevných částic a oxidu uhličitého.

Plug-in „hybrid“ je vybaven funkcemi konektivity a technologií pro nastavení virtuálních dopravních zón (geofencing). Tak se automaticky přizpůsobuje jízdním podmínkám v dané oblasti. Na základě těchto virtuálních dopravních zón se určí, který motor bude vozidlo používat. Rychlost se přizpůsobí aktuálním omezením. To přináší vynikající možnosti pro snížení emisí, hluku a dalších negativních faktorů v centrech měst.

Společnost HAVI je globálním poskytovatelem logistických služeb pro McDonald’s. Ve Švédsku trvá spolupráce od roku 1989. „Jsme hrdí na to, že můžeme stát v čele úsilí o řešení skutečných problémů, kterým lidé žijící ve městě čelí,“ říká Camilla Eklöf, manažerka HAVI a dodává: „Tato nákladní vozidla se v citlivých městských oblastech vyznačují tichým a bezemisním provozem. Současně jsou schopna urazit i delší vzdálenosti.“

Hybridní vozidlo může využívat tichý elektrický režim s dojezdem až 10 kilometrů a efektivně tak rozvážet zboží na prakticky prázdných nočních silnicích. Sdružení stojící za projektem se bude zabývat zkoumáním přínosu pro životní prostředí.

„Tento druh inovativních partnerství a projektů pro nás představuje ideální aspekt na naší cestě směrem k udržitelnějšímu dodavatelskému řetězci. Ve Švédsku jsme brzy začali s budováním dobíjecích stanic pro automobily, a toto je další krok,“ říká Henrik Nerell, manažer společnosti McDonald’s ve Švédsku.

Nižší spotřeba fosilních paliv

Akumulátor se nabíjí externími zdroji energie a prostřednictvím regenerace, což znamená, že nákladní vůz při každém použití brzd vytváří elektřinu. Díky elektrické dobíjecí stanici poblíž jedné z restaurací bude moci vozidlo dobít akumulátor při nakládání, vykládání a přestávkách pro řidiče.

Na delších trasách mezi městem a skladem může vozidlo využít svůj spalovací motor na HVO, který přináší snížení emisí až o 90 %. Pomocí softwarového nástroje Scania Zone a virtuálních zón (geofence) se vozidlo po příjezdu do ekologicky citlivých městských oblastí automaticky přepne na tichý elektrický pohon zcela bez emisí.

„Pilotní projekt je založen na procesu zadávání veřejných zakázek v oblasti inovací, v němž Scania zvítězila. To nám vyhovuje, protože v jiných částech Evropy již probíhá s firmou HAVI rozsáhlá spolupráce na rozvoji řešení pro optimalizaci paliva. Nový projekt je vynikající příležitostí k názornému předvedení a vyhodnocení možností, které může hybridní vůz nabídnout. Je nutné využívat technologie umožňující snížit naši závislost na fosilních palivech,“ uzavírá Jesper Brauer, produktový manažer pro městská nákladní vozidla ve společnosti Scania.*

(Podrobnosti v Komunální technice 9/2019)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *