Jedinečné stroje v jedinečném obutí

Ten rozdíl je opravdu znát. Žací stroj se podstatně zklidní a i přes značnou rychlost sečení jede hladce a nijak neposkakuje. Obutí Michelin X Tweel Turf polyká nerovnosti lépe než klasická pneumatika a plavněji překonává i ty větší překážky, například obrubníky.

Místo stlačeného vzduchu využívá toto řešení tenké pružné lamely. Ty vypadají z boku zranitelně, ovšem zdání klame, jsou pevné a mimořádně odolné. Michelin mimochodem podobné gumy dodává i pro smykem řízené nakladače, které čelí násobně vyššímu zatížení.

Běhoun se dokáže přiblížit prakticky až k ráfku, což jde u pneumatiky pouze v případě, že je výrazně podhuštěná. V záběru je vždy v plné šíři na rozdíl od pneumatik, které jsou v krajích zaoblené. Působí tak nižším měrným tlakem na půdu a větší styčná plocha současně lépe přenáší záběr kol.

Nic se neděje

Silný běhoun tvoří tři vrstvy plátna a speciální vzorek pro travnaté plochy. Jen tak něco jej neprorazí. Kdyby se to nějaké zapomenuté skobě, hřebíku, trnu či střepu z rozbité lahve přece jenom „podařilo“, nic se neděje. Žádný vzduch z gumy neunikne, protože v ní prostě není natlakován. Takže odpadá i pravidelná kontrola nahuštění. To se musí jinak u pneumatik hlídat, aby se předešlo příčnému náklonu žacího ústrojí a nerovnoměrnému sečení. U gum Michelin X Tweel Turf je konstantní výška sečení vždy zaručena.

Příplatkové „Michelinky“ sice něco stojí, ovšem na základě dosavadních zkušeností s jejich používáním může výrobce doložit až třikrát delší výdrž ve srovnání s klasickými pneumatikami. Kladem je samozřejmě i odolnost vůči defektům. Já osobně ale za jejich hlavní přínos považuji tu plavnou jízdu s příjemně utlumenými rázy.

Pojízdné žací křeslo

Podobně jedinečné jako obutí je i technika, pro kterou se dodávají – žací stroje John Deere ZTrak s nulovým poloměrem otáčení.

Když se uvelebíte v jejich nové měkce čalouněné sedačce s odpružením ComfortGlide, vysokým opěradlem a loketními opěrkami, připadáte si jako v pojízdném křesle, které navíc umí sekat trávu. A to tak, že velice rychle. ZTraky svojí výkonností jasně překonávají nejen traktory s mezinápravovým žacím ústrojím, ale dokonce (zhruba o 20 %) i čelní žací stroje. Jsou totiž nesrovnatelně obratnější a hbitější.

Jedinečné je také řízení pákami místo klasického volantu. Ty vedou stroj při práci naprosto přesně, což oceníte při obsekávání okrajů nebo vyžínání trávy pod stromy a keři, které ušetří spoustu následného dočišťování s ručně vedenou nebo strunovou sekačkou. Při posunu jedné páky vpřed a druhé vzad se stroj otočí přímo na místě. U nejvýkonnějšího modelu Z997R jsou v hlavicích pák zabudována tlačítka pro spouštění a zdvihání žacího ústrojí i pro zapínání a vypínání otáček nožů.

Nízké těžiště a z něj vycházející stabilita předurčují techniku John Deere ZTrak i pro práci na svažitých pozemcích. Žací ústrojí s bočním nebo zadním výhozem lze velice snadno předělat na mulčovací. Jeho hluboký kryt přitom zaručuje vynikající kvalitu práce i v přerostlé trávě.

Robustní a odolný rám, výkonné a přitom hospodárné vznětové i zážehové motory, záběr žacího ústrojí až 1,83 metru a jeho pohon vývodovým hřídelem – tyto základní vlastnosti žacích strojů John Deere ZTrak dávají jasně najevo, že jde o techniku určenou pro profesionální nasazení, která něco snese a hlavně vydrží.*

Pavel Pánek

(Podrobnosti v Komunální technice 6/2021)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *