Menší poloměr otáčení a úspora paliva

Scania představila zvedací a odpojitelnou tandemovou nápravu RB662. Ideální je pro vozidla 6 x 4 nebo 8 x 4, jako například nákladní vozy se sklápěcí korbou pro přepravu dřeva a další prostředky, která často jezdí v jednom směru nenaložené a u nichž je odpojením nápravy možné dosáhnout snížení spotřeby paliva.

Nová tandemová náprava RB662 je vybavená přídavnou zvedací a odpojovací funkcí. S jejich používáním je možné, v závislosti na provozních podmínkách, dosahovat úspor paliva až o šest procent a současně docílit menšího poloměru otáčení.

Řešení, které snižuje náklady

Zvedání trvá méně než 25 sekund a při normální výšce podvozku činí světlá výška zvednutí u vozidla vybaveného běžnými pneumatikami téměř 70 mm. Náprava snižuje opotřebení pneumatik a u nenaloženého vozu umožňuje zmenšení poloměru otáčení při současné optimalizaci přenosu zatížení, která poskytuje zlepšenou adhezi poháněných kol.

„Jedná se o funkci, která je ze strany zákazníků v určitých situacích velmi žádaná, a já nyní mohu toto velmi šikovné řešení s potěšením blíže představit,“ říká Bo Eriksson, který ve společnosti Scania Trucks zastává funkci produktového manažera a pokračuje:

„U nenaloženého vozidla může rozdíl ve spotřebě paliva dosahovat, v závislosti na provozních podmínkách, až šesti procent. To je velmi podstatná skutečnost, zejména pak tehdy, vezme-li se v úvahu, že zpáteční úsek jízdy může představovat i 150 až 200 kilometrů, jako je tomu často u nákladních vozidel používaných ve Švédsku k přepravě dřeva. Navíc se také snižuje opotřebení pneumatik a zlepšuje celková ovladatelnost vozidla.“

Tři tandemové nápravy

Zvedatelné a odpojitelné tandemové nápravové ústrojí (LDTA) vyžaduje vzduchové odpružení a zvyšuje vlastní hmotnost nákladních vozidel přibližně o 60 kg. Na úspoře paliva se v převážné míře podílí snížené tření uvnitř druhého (odpojeného) nápravového převodového mechanismu, zatímco pouze asi 10 procent této úspory připadá na snížený valivý odpor.

K dispozici jsou tři tandemové nápravy – 19, 21 a 26 tun, přičemž maximální zatížení na nápravě při zvednuté druhé nápravě činí u těchto vozidel 9,5, 10,5, respektive 13 tun.*

(Podrobnosti v Komunální technice 3/2021)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *