Mladá společnost s tahem na branku

Přestože firma TomiTruck s. r. o. oslaví v říjnu teprve šesté narozeniny, ve společenství dodavatelů komunální techniky se již dobře zabydlela. Nemá velké oči, sortiment volí s rozmyslem tak, aby byl vhodný pro celoroční využití. Řečeno sportovní hantýrkou: má tah na bránu.

Jednou z cest, jak o sobě dát vědět potenciálním i stávajícím zájemcům o techniku, jsou dny otevřených dveří. Nejlépe s praktickými ukázkami a možnostmi vyzkoušení.

Třetí ročník takto koncipované akce uspořádala společnost TomiTruck v obci Meziříčko u Měřína (kousek od dálnice D1), kde má sídlo, v úterý a středu 16. a 17. června. Hlad veřejnosti po podobných přehlídkách byl po koronavirové pauze znát.

Pouze s pečetí „profi“

„Protože se letos kvůli pandemii koronaviru nekonal veletrh Techagro, na který jsme se pečlivě připravovali, rozhodli jsme se hned po uvolnění protinákazových opatření uspořádat vlastní předváděcí akci, navíc poprvé proti dosavadním zvyklostem jako dvoudenní. Motivoval nás také značný zájem veřejnosti o naši techniku,“ vysvětluje obchodní zástupce firmy TomiTruck Michal Ingr a ohlíží se zpět:

„Hned v roce 2015 jsme získali výhradní zastoupení na prodej a servis sněhových radlic, sypačů a postřikovačů solanky od americké společnosti SnowEx. O rok později nás oslovil další výrobce ze stejné země, firma Grasshopper, s nabídkou zastoupení na prodej a servis žací techniky s nulovým poloměrem otáčení. Tak jsme si vybudovali základy pro zimní i letní program. Ten jsme brzy rozšířili o jednoosé nosiče nářadí Tielburger pro celoroční údržbu především chodníků. Poslední akvizicí byl pick-up Toyota Hilux jako nosič kontejnerů se zimními doplňky SnowEx. Tato sestava byla naším hlavním trumfem pro veletrh Techagro (podrobnosti najdete v květnovém vydání KT – poznámka autora). K Hiluxu, který je k dispozici také ve verzi sklápěč, je možné agregovat i další příslušenství, třeba zavlažovací nádrž nebo valníkový kontejner pro přepravu menší techniky, sypkých hmot, listí nebo lehčího odpadu. Tím naše nabídka končí. Jsme totiž  rodinná firma a chceme kromě kvalitní obchodní činnosti pružně reagovat na poptávku dílů a servisu. Nutno ovšem dodat, že veškeré naše stroje jsou v kategorii profi a nemáme problémy se závadami. Z drtivé většiny jde o předepsané servisní prohlídky.“

Nové zbraně na zimu

Společnost SnowEx nabízí rozmanité modely sypačů pro veškerou klientelu – od malých ručně vedených přes traktorové do tříbodového závěsu až po kontejnerové o maximálním objemu 5 m³. K tomu přistupují radlice a postřikovače solanky.

Nová je řada elektricky ovládaných plastových sypačů Helixx pro hákové kontejnerové systémy nebo umístění do korby. K dispozici jsou v objemech od 600 až do 4700 litrů. Výhodou je velmi nízká hmotnost. Jejímu ideálnímu rozložení v naplněném stavu přispívá delší vynášecí tunel. Nově aplikovaná šroubovice jako náhrada šneku lépe čechrá a podává posypový materiál. Je možné nastavit pracovní výšku rozmetadla nad vozovkou nebo ho fixovat do přepravní polohy.

Jedinečná je u sypačů Helixx kombinace tří funkcí v jednom celku. Mohou pracovat jako rozmetadlo inertního nebo chemického materiálu, lze je vybavit tryskami pro skrápění soli solankou přímo u podávací šroubovice nebo mohou fungovat s přídavnými nádržemi jako solankový postřikovač.

Další novinka, celonerezový sypač Striker, byla k vidění na podvozku UAZ. Tento typ příslušenství je možné si objednat od letošní sezóny. Výrobce tak vyhověl požadavkům příznivců nerezu. Podle Michala Ingra byla hlavním důvodem mírná nedůvěra v plast spojená s obavami o jeho prasknutí.

„To se nám ale ještě nestalo. Nikdy jsme nereklamovali takto poškozenou násypku vyrobenou ze speciálně vyvinutého, a i za vysokých mrazů houževnatého a odolného polyetylénu. Nerezové výrobky jsou sice o něco málo dražší, ale i tak zůstává jejich cena stále příznivá,“ upřesňuje Michal Ingr.

Nejenom na zeleň

Na techniku Grasshopper, jejíž výroba má více než padesátiletou tradici, má TomiTruck výhradní zastoupení pro Českou republiku a nově i Slovensko. Celková roční produkce americké firmy činí zhruba 10 000 strojů. K dispozici je celkem 11 profesionálních modelů – s čelním a mezinápravovým sečením. Vynikají především díky vysokému výkonu, nízkým provozním nákladům a jednoduché konstrukci.

Nejprodávanějším typem je Grasshopper 725DT6 s čelním žacím ústrojím o dvou šířkách záběru (132 a 155 cm) a s dieselovým motorem Kubota o výkonu 25 koní. I když pohonný agregát nemá katalyzátor nebo filtr pevných částic, nově splňuje požadavky emisní normy EPA Tier 4.

Značnou výhodou techniky s předním žacím ústrojím je, že obsluha dobře vidí na pracovní část, která současně dosáhne pod různé překážky, například lavičky nebo větve. K tomu přistupuje možnost agregace dalších pracovních nástavců, jako je například sněhová fréza nebo rovná či variabilní radlice. V případě zimní údržby je možné Grasshopper osadit jednoduchou vytápěnou kabinou. Tím se stává využitelnost techniky celoroční.

Rovněž pro údržbu zeleně se nabízejí rozmanitá řešení: se sběrem, bočním výhozem nebo pro mulčování včetně cepákového ústrojí na ruderální porosty. K mání je i sada na mokrou a těžkou trávu a další příslušenství, například válec na aktivní provzdušňování plochy, fukar a další doplňky.

„Veškeré náhradní díly k nám putují z Ameriky v kontejnerech spolu se sekačkami. Průběžně si doplňujeme sklad a v případě, že bychom požadovanou součástku neměli, obdržíme ji do sedmi dnů. To se však stává málokdy, protože servisní zásahy se týkají především opotřebitelných dílů jako jsou například řemeny nebo žací nože. Těch máme dost. K tomu jsme snad jenom dvakrát vyměňovali elektromagnetické spojky, ale u strojů, které jsou již více než patnáct let v provozu. V České republice a na Slovensku jsme doposud prodali asi sedmdesát kusů techniky Grasshopper. V poslední době nás velmi potěšila objednávka na tři dieselové modely 725DT6 od Správy městské zeleně ve slovenských Košicích,“ dodává Michal Ingr.

Chodníkový ideál

Poslední, ale neméně významnou součástí portfolia společnosti TomiTruck, jsou ručně vedené jednonápravové nosiče nářadí Tielburger. S motory Honda nebo Briggs & Stratton o různých výkonech se uplatní všude tam, kam se nedostane větší technika, tedy především při údržbě chodníků. Maximální šířka záběru této techniky je 1,2 metru. Pohon může být hydrostatický nebo mechanický včetně nově aplikovaného elektrického.

Nejprodávanějším modelem je nosič Tielburger TK48 s hydrostatickým pohonem a záběrem jeden metr. Podle Michala Ingra se jedná v agregaci s radlicí a odmetacím kartáčem o vynikajícího pomocníka při zimní údržbě. Radlice nejprve odhrne hlavní vrstvu sněhu, hned za ní následuje kartáč, který ošetří plochu do čista. Obě operace tak zvládne jedna pohonná jednotka. Možné je využít také například zametací systém se zkrápěním povrchu a sběrem nečistot do zásobníku nebo lze s pomocí ocelových agresivních kartáčů mechanicky odstraňovat plevelné rostliny.

Vzhledem k výše uvedenému není divu, že si na vydařenou dvoudenní přehlídku techniky našla ke společnosti TomiTruck do Meziříčka cestu skoro stovka návštěvníků. Pomyslnou třešničkou na dortu bylo tradičně bohaté občerstvení.*

(Podrobnosti v Komunální technice 7/2020)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *