Pick-up v úloze komunálního nosiče

Dokážeme si představit, s jakým úsilím zbrojili vystavovatelé na letošní Techagro. Těšili se, že představí svůj stálý sortiment i novinky. Dobře se dovedeme vžít do pocitů zklamání, když byli pořadatelé nuceni oznámit přesun akce na jaro příštího roku. Jeden míní, koronavirus mění a nikdo nic nezmění.

V pomyslné řadě těch, kdo se na brněnskou přehlídku techniky pečlivě připravovali, stála také rodinná firma TomiTruck otce Michala a syna Tomáše Ingrových se sídlem v Meziříčku hned vedle dálnice D1 kousek od Měřína. I když poměrně mladá – založená byla v roce 2014, dokázala zakrátko vnést do našeho trhu s komunální technikou svěží vítr. V rukávu měla pro návštěvníky Techagra hned několik překvapení. Podívejte se na to největší podrobněji.

Hlavní trumf

Pět let spolupracuje TomiTruck s firmou Toyota – Czech, oficiálním zástupcem této značky v České republice a jejím dealerem v nedaleké Jihlavě. Prodejce jim drží vždy dva kusy skladem. Díky tomu se Michal a Tomáš Igrovi mohou naplno věnovat přestavbám vozů Toyota pro komunální účely.

„Díky bohatým zkušenostem s touto spolehlivou automobilovou technikou a doplňky pro zimní údržbu jsme hodlali na Techagru představit výsledek dvouleté realizace vlastního nápadu v podobě hlavní novinky – funkčního prototypu komunálního pick-upu Toyota Hilux v modifikaci jednoramenný nosič kontejnerů se sněhovým pluhem SnowEx a sypačem stejné značky,“ upřesňuje jednatel společnosti TomiTruck Tomáš Ingr.

Vozidlo má dvoumístnou kabinu s manuální klimatizací. Na přání lze dodat variantu s kabinou až pro pět osob, která ovšem ubere značnou porci místa na korbě. Hilux je vybavený šestistupňovou manuální převodovkou, pohonem 4 x 4, který lze přiřadit za jízdy až do rychlosti 100 km/h, redukcí a uzávěrkou diferenciálu. Lety prověřený dieselový motor o objemu 2,4 l má výkon 110 kW (150 k). Točivý moment dosahuje pěkných 400 Nm při 1600 ot/min.

Díky palivové nádrži o objemu 80 l a kombinované spotřebě 7,1 l/100 km není potřeba často tankovat, a to ani při agregaci s elektrickými nástavbami, kdy se nemusí pracovat s vysokými otáčkami motoru jako u hydraulického pohonu. Při prohrnování sněhu postačí zvýšený volnoběh. Toyota Hilux – po mírných úpravách s celkovou hmotností 3500 kilogramů – utáhne stejně vážící přívěs.

Milá je firemní záruka: tříletá nebo na ujetí 100 000 km – podle toho, co nastane dřív. Možné je prodloužení za příplatek na pět let nebo 160 000 km. Standardní servisní intervaly jsou každoroční nebo po ujetí 15 000 kilometrů. Nepopiratelnou výhodou je servisní síť s celorepublikovým pokrytím.

Výkonný a bezpečný pluh

Prototyp pick-upu Toyota Hilux je vybaven sněhovým pluhem SnowEx 7200LT s maximálním záběrem 195 cm – vyrábějí se samozřejmě menší i větší modely. Výškové a stranové ovládání je řešené elektrohydraulickým agregátem. Odpružený gumový břit eliminuje riziko poškození při najetí na překážku.

Rychloupínací systém Automatixx umožňuje snadné a rychlé připojení radlice jednou osobou bez použití nářadí. Stačí k ní přijet, nabrat ji na patky uchycené na držácích v rámu a je hotovo. Patky z tenčího materiálu fungují jako deformační zóny, kdy se v případě nehody nepřenese náraz do vozidla.

Ve výbavě pluhu nechybí plachta proti úletu sněhu na čelní sklo vozu při rychlé jízdě. Obsluha ocení také pracovní LED osvětlení s vyhříváním parabol proti námraze.

Lehký nerez sypač

V agregaci dostala prostor nová řada elektricky ovládaných sypačů SnowEx Helixx pro hákové kontejnerové systémy – existuje i verze pro umístění do korby – pro eliminaci koroze vyrobená z plastu a nerezových rámů.

Značnou výhodou modelu Helixx 11780 je při objemu 1200 litrů velmi nízká hmotnost, zhruba 180 kg. Možné jsou samozřejmě i menší verze s objemy 600 a 800 litrů, ale také modely s objemy až 4700 l. Kvůli ideálnímu rozložení hmotnosti prodloužil výrobce vynášecí tunel. Místo standardního šneku uplatnil šroubovici, která lépe čechrá a podává posypový materiál. Je možné nastavit pracovní výšku rozmetadla nad vozovkou nebo ho fixovat do přepravní polohy.

Tři v jednom

„Výrobce používá s ohledem na co nejnižší odběr proudu vlastní patentované pulsně řízené elektromotory. Vůz tak není potřeba vybavovat silnějšími alternátory. Jeden motor pohání vlastní sypač, druhý slouží pro talíř. Jedinečná u nového Helixxu je kombinace tří funkcí v jednom celku. Sypač může pracovat jako klasické rozmetadlo inertního nebo chemického materiálu, lze ho vybavit tryskami pro skrápění soli solankou přímo u výhozu. Sůl dopadá na rozmetací talíř již zvlhčená, což přináší úsporu solanky. Sypač může fungovat s přídavnými nádržemi také jako samostatný solankový postřikovač,“ vypočítává Tomáš Ingr a dodává:

„Šířka posypu se dá regulovat od jednoho až do dvanácti metrů, u postřiku solankou činí šíře záběru zhruba 2,5 metru. Tlačítkem na ovladači je možné okamžitě aplikovat maximální dávku posypu, například při jízdě po rizikových místech, třeba mostech. Po uvolnění tlačítka se sypač vrátí na přednastavenou hodnotu. Díky vibračnímu zařízení neulpívá materiál na stěnách zásobníku, cenná je i akustická signalizace prázdné násypky a vlastní diagnostika. V základní výbavě je zadní pracovní LED světlo.“

(Podrobnosti v Komunální technice 5/2020)*

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *