Pouštní obr se ukázal veřejnosti

Renault Trucks otevřel své brány všem zájemcům a u příležitosti Dnů evropského dědictví 2019 vystavil největší nákladní vozidlo světa a vlajkovou loď francouzského průmyslu Berliet T100.

Návštěvníci mohli obdivovat toto legendární vozidlo, vyrobené roku 1957 v pouhých čtyřech exemplářích, v sídle značky Renault Trucks v Saint-Priest poblíž Lyonu 21. září 2019. Obrovské pět metrů vysoké padesátitunové vozidlo Berliet T100, přezdívané také jako Pouštní obr, se poprvé vrátilo do svého „rodiště“, aby se představilo všem automobilovým příznivcům.

T100 č. 2 opustil montážní linku závodu Berliet v Lyon-Monplaisir v roce 1958, aby se vydal do jižního Alžírska, kde působil ve službách ropných společností. Jeho schopnost neúnavně zdolávat písečné duny hrála hlavní roli v letech 1961 a 1962 při hašení obrovského požáru ropného vrtu Gassi-Touilu, kde zásoboval hasičské sbory tisícem tun barytu.

Od roku 1981 je tento symbol francouzského průmyslového dědictví ve vlastnictví Nadace Berliet, která se věnuje renovaci a správě sbírky historických vozidel této značky. Vedle svého slavného předchůdce Berliet T100 byly v Saint-Priest k vidění i jeho moderní nástupci v podobě modelů Renault Trucks T, C, K a D Wide.

Přeprava T100 byla opravdu výjimečnou událostí, protože vozidlo od roku 1981 opustilo brány Nadace Berliet pouze dvakrát. Zájemci mohli sledovat cestu Pouštního obra od bran nadace Berliet v Ain až do sídla Renault Trucks v Saint-Priest. Berliet T100 byl přepravený na podvalu Renault Trucks T společnosti Transports Lavoye, která byla od svého vzniku v roce 1944 věrným zákazníkem značky Berliet a nyní jeho nástupce Renault Trucks.

Technická specifikace vozu Berliet T100 č. 2

  • Hmotnost prázdného vozidla 50 t.
  • Užitečné zatížení 50 t.
  • Celková hmotnost vozidla 100 t.
  • Rozměry: d 15 m, š 5 m, v 4,45 m.
  • Průměr pneumatik 2,2 m.
  • Dieselový motor Cummins V12, výkon 700 k.
  • Čtyřstupňová hydraulická převodovka Clark.
  • Kotoučové brzdy Messier na všech kolech, čtyři kotouče/kolo. Tento systém se ve své době používal pouze v leteckém průmyslu nebo u závodních aut.*

(Podrobnosti v Komunální technice 10/2019)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *