Univerzální komunální nosič nástaveb Durso Multimobil X

Loni přišla na trh společnost SIMED s dalším vozidlem z produkce italské společnosti DURSO Srl. Jednalo se o typ Durso Multimobil X s motorem Kohler, který doplnil tehdy již zavedený typ Multimobil s pohonným agregátem Perkins.

Letos totiž došlo k ukončení výroby verze vozu Multimobil s motorem Perkins a na trhu jej plně nahradila varianta Multimobil X. Jednoduchá a robustní konstrukce zůstává, novou, modernější a ergonomičtější tvář dostal interiér kabiny. Durso Multimobil X je stále návratem k jednoduchému, ale v podmínkách provozu technických služeb a dalších organizací, zabývajících se údržbou městských komunikací, tolik ceněnému univerzálnímu vozidlu.

Bez elektroniky, s DPF filtrem

Dlouhá léta žehrali zástupci technických a městských služeb na absenci takového vozu na trhu, který by nebyl „prošpikovaný“ nejmodernější elektronikou, jež se po pár letech provozu projeví značnou poruchovostí, a tím pádem velice drahým servisem.

Nosiče Durso Multimobil X se však tyto negativní vlivy netýkají. Srdcem je téměř bezúdržbový přeplňovaný dieselmotor Kohler o objemu 2500 cm³ s filtrem pevných částic, který disponuje vyšším výkonem než jeho předchůdce. Výkon motoru činí 75 k, točivý moment 300 Nm při 1500 otáčkách je jedním z nejvyšších v této kategorii vozidel. Brzdový systém je již vybaven funkcí ABS a EBD.

Vozidlo je i nadále homologované v kategorii „SS-samojízdný pracovní stroj“ s celkovou hmotností 3,5 t, tedy pro řidičské oprávnění skupiny B. Novinkou letošního roku je také homologace pro celkovou hmotnost 5,5 t, rovněž v kategorii „SS-samojízdný pracovní stroj“.

Nástavby pro celoroční údržbu

Výkonnějším motorem výhody vozu Durso Multimobil X nekončí, nýbrž začínají. Zapínání pohonu 4 x 4 a redukční převodovky opět neřídí žádná elektronika, nýbrž je zajištěno pomocí mechanických pák s lanovody. Čelní a zadní nástavby ovládá obsluha pomocí multifunkčního joysticku s ergonomickým uspořádáním všech prvků. Posuvná sedačka ve spolupráci s dlouhými listovými pery zaručuje velice vysoký jízdní komfort bez „natřásání“, který kvitují a potvrzují samotní zákazníci.

Vůz Durso Multimobil X je k dispozici ve dvou základních rozvorech (2420 a 2900 mm). Zadní nápravu lze dodat s jednoduchou montáží nebo dvoumontáží kol, kterou ocení především zákazníci, kteří jsou zvyklí na práci se staršími typy vozidel Multicar.

Multimobil X je možné osadit standardním třístranným sklápěčem, pro potřeby svozu kontejnerů jednoramenným hákovým nosičem, popřípadě dvouramenným nosičem vanových kontejnerů. Všechny tyto verze umožňují agregaci zimních a letních nástaveb pro celoroční údržbu komunikací – klasické sypače vozovek, dvoukomorové sypače s možností zkrápění solankou (foto 1), cisternové kropící nástavby, cisternové nástavby s vysokotlakým mycím agregátem pro možnost odstraňování plevele horkou vodou (foto 2), tak i nástavby pro odvoz odpadů. Na přední zvedací upínací desku lze agregovat sněhové radlice, válcové zametače, mycí lišty, popřípadě stále populárnější kropící ramena (foto 3) pro zálivku záhonů, travnatých pásů či zavěšených květináčů.

Desítky prodaných vozidel

Všechny vyjmenované parametry, technická řešení a použité nástavby předurčují vozidlo Durso Multimobil X jako ideální náhradu dosluhujících nosičů Multicar M 25, M 26, Magma a podobných.

Po prvních pěti letech prodeje vozidel Durso Multimobil ve verzi bez filtru pevných částic, kdy si tyto vozy našly spoustu zákazníků, pevně věříme, že i jeho nástupci, typu Multimobil X, zachovají zákazníci přízeň a již v letošním roce překonáme sedmdesátku prodaných kusů v České republice!

SIMED (www.simed.cz), foto archiv firmy

(Podrobnosti v Komunální technice 6/2021)*

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *