V Jílovém posilují park techniky

Dvacet kilometrů jižně od metropole ČR najdeme pětitisícové město Jílové u Prahy (dále jen Jílové) se sedmi místními částmi. Také proto, že části města leží na strmé stráni svažující se k nedaleké řece Sázavě, je potřeba k jeho údržbě volit výkonné stroje vhodné pro práci v kopcovitém terénu.

„Pro komunální služby jsme založili odbor při městském úřadu a ne samostatnou společnost, jak tomu je leckde jinde. V případě firmy je totiž hlavním cílem tvorba zisku, proto kromě jiného chtě nechtě vyhledává a poskytuje placené služby. Tyto těžko kontrolovatelné činnosti pak mohou dostávat přednost před pracemi ve prospěch města. Tomu jsme se chtěli vyhnout. „Eseróčko“, zabývající se komunálními službami, již tady působilo dvakrát a nemáme s ním dobré zkušenosti. Nastavili jsme, že naši zaměstnanci pracují pouze ve prospěch města a sami si za ně zodpovídáme. To mně připadá lepší, kontrolovatelnější a férovější vůči občanům,“ vysvětlil starosta Jílového Pavel Pešek a dodal:

„Zabezpečujeme celoroční úklid zhruba devíti kilometrů chodníků a necelých 40 kilometrů zpevněných komunikací. Pečujeme o městskou zeleň, svážíme odpad z městských košů a tříděný přímo od domů obyvatel. Letos na podzim uvedeme do provozu nový sběrný dvůr. Další činnosti, jako například svoz směsného komunálního odpadu nebo údržbu veřejného osvětlení, zadáváme externím dodavatelům.“

Správná volba

Vzhledem k narůstajícím plochám chodníků a komunikací, navíc ve svažitém terénu, je náročné v Jílovém dobře a včas zajistit zimní údržbu. Původní plán počítal před lety pro tyto účely s využitím čtyřkolky bez kabiny a s lehkou sněhovou radlicí. Dneska si tady všichni pochvalují, že nákup sice laciné, ale málo výkonné techniky, navíc s nevyhovujícími podmínkami pro obsluhu, smetli ze stolu.

„K pořízení nového pomocníka pro zimní údržbu jsme se inspirovali nejdřív na internetu a následně i osobní konzultací v jiném městě, kde již tento stroj užívali. Poté jsme uspořádali na náměstí v Jílovém předváděcí akci malého a lehkého kloubového nosiče Egholm 2200T s pohonem všech kol a různými nástavbami a pozvali na ni všechny zastupitele. Ti se přesvědčili o tom, co stroj umí, na vlastní oči a investici bez výhrad schválili. Pro zimní údržbu jsme si tedy nakonec zakoupili před dvanácti lety tento tehdy na českém trhu ojedinělý obratný nosič osvědčené kloubové konstrukce s parametry pro práci na úzkých chodnících a vyhřívanou kabinou. Nejednalo se tehdy o zcela nový stroj, a tak jsme ho pořídili s 20% slevou. Měl za sebou asi rok provozu, přesto v prvních pěti letech fungoval bez závažných problémů. Potom bylo nutné vyměnit motor, po dalších pěti letech i hydraulické čerpadlo“ řekl nám vedoucí odboru technického zabezpečení města Ing. Tomáš Kopanica a připojil bezprostřední poznatky z praxe:

„Když jsme si Egholm 2200T pořizovali, byla zde spousta dopravních značek umístěných příliš do chodníku, což znesnadňovalo kromě průjezdu kočárků i údržbu s pomocí tak úzkého a obratného stroje. Dnes už jsme tato místa přizpůsobili, aby nosič nástaveb projel všude. Při budování nových chodníků se už nezapomíná na nájezdové rampy. Obsluha se s Egholmem brzy naučila zacházet a za hodinu s ním uklidí až čtyři kilometry chodníků. Současných devět kilometrů chodníků je pro zaměstnance s hrably a košťaty těžko představitelná porce. Pro zimní údržbu zpevněných komunikací máme tři multikáry se sněhovými pluhy a sypači. Před rokem k nim přibyl multifunkční vůz Durso Multimobil se stejnými pracovními nástavbami, který dobře zapadl do parku techniky.“

Ideální načasování

Podle starosty Peška byla pro Egholm 2200T s odmetacím kartáčem a sypačem doslova prubířská zima roku 2010 s bohatou sněhovou nadílkou. Navíc porce ploch pro zimní údržbu v souvislosti s tehdy přijatým tak zvaným chodníkovým zákonem městu rapidně vzrostla. Nosič se s nástrahami zimy dobře popasoval a v praxi ukázal, že se investice do něj vložené i přes již uvedené problémy vyplatily. Obyvatelé Jílového si brzy zvykli na standard, že v sedm ráno, když odcházejí do práce, jsou chodníky uklizené a nemusí se brodit závějemi.

Protože starší Egholm 2200T má už něco za sebou a koncem loňské zimy se projevila další technická závada na již zmíněném čerpadle, kdy stroj nebyl schopný vyjet do kopce, vyvstal problém, jak tento a podobný výpadek řešit. K tomu jsou místní obyvatelé zvyklí na svůj komfort a nebylo možné je zklamat. Po dobrých zkušenostech padla volba na stejnou značku, tentokrát nový model Egholm City Ranger 2260 s pohonem 4 x 4 a benzínovým motorem Kubota o výkonu 33 koní. Starší stroj pracuje po opravě i nadále a plní roli pojistky.

„Načasování koupě bylo doslova ideální. Hned, jak jsme si Egholm 2260 těsně před loňskými Vánoci pořídili, začalo sněžit. Při úklidu se dobře osvědčil a již má za sebou první garanční prohlídku a na kontě zhruba 100 motohodin. Letos v zimě pracovaly oba stroje a skoro nestíhaly. Teď už si nedokážu představit, že bychom je neměli. Prioritou je pro ně zimní údržba na úzkých chodnících, kde není problém zdolat skoro pravý úhel v kopcovitém terénu. Na některých místech bychom uvítali ještě užší stroj. Až na drobné problémy jsme s Egholmy spokojeni,“ řekl Tomáš Kopanica a pokračoval:

„Také nikdo z obyvatel si na kvalitu zimní údržby, letos dvojnásob náročné, nestěžoval, ba naopak. K novému nosiči Egholm 2260 jsme si pořídili pro tyto účely válcový kartáč a sypač. Tato sestava se nám nadmíru osvědčila, navíc sypač přispívá k dobré stabilitě stroje. Pro ošetřování chodníků používáme směs se stejným podílem soli a štěrku. Sůl sníh rozpustí, drť se stále drží na povrchu a ten neklouže. Pokud svítí slunce, pouhý štěrk se propadne do vrstvy sněhu a efekt je mizivý.“*

(Podrobnosti v Komunální technice 3/2021)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *