Vůz bez kabiny, koncept budoucnosti

Scania představila nového člena rodiny: AXL jako plně autonomní koncept nákladního vozidla bez kabiny. Na vývoji dalšího milníku v historii těžkých samořiditelných nákladních vozů vyvinuli odborníci model, jehož konstrukce vychází z modulárního systému společnosti.

Současně tím, jak různá odvětví hledají způsob pro zefektivnění přepravy a zajištění její větší udržitelnosti, se dostávají samořiditelná vozidla stále více do popředí. Pro zavádění autonomního provozu jsou vhodné například povrchové doly nebo velká uzavřená staveniště. Jedná se totiž o dobře kontrolované plochy.

Další krok vpřed

„S konceptem vozu Scania AXL děláme další významný krok směrem k inteligentním dopravním systémům budoucnosti, v nichž budou hrát přirozenou roli právě samořiditelná vozidla,“ říká Henrik Henriksson, prezident a generální ředitel Scania a doplňuje: „Pokračujeme v budování a ověřování konceptů, abychom ukázali, co dalšího můžeme dělat s technologiemi, které jsou k dispozici již dnes.“

U autonomních vozidel je v mnoha ohledech důležitější software než hardware. Koncept Scania AXL je ovládaný a monitorovaný inteligentním řídicím prostředím. Například v povrchových dolech autonomní operace usnadňuje logistický systém, který říká vozidlu, co přesně má dělat.

Značku nezapře

„Autonomní nákladní vozidla provozujeme u zákazníků již nyní. Doposud však zahrnovala i prostor pro záložního šoféra, který může v případě potřeby zasáhnout. AXL nemá kabinu pro řidiče, což zásadním způsobem mění pravidla hry,“ vysvětluje Claes Erixon, vedoucí výzkumu a vývoje ve Scanii a pokračuje: „Vývoj samořiditelných vozů zaznamenal v posledních letech velký pokrok. Stále ještě neznáme všechny odpovědi, ale prostřednictvím konceptů, jako je AXL, pronikáme na nová území a učíme se velmi rychle.“

Spalovací motor, který pohání tento koncept, je příkladem toho, jak se mohou kombinovat tradiční a nové technologie. Využívá totiž obnovitelné biopalivo.

Robustní a výkonné funkce i konstrukce AXL odpovídají náročnému prostředí v povrchových dolech a na velkých staveništích. Nový inteligentní přední modul nahrazuje tradiční kabinu, ale i bez ní je tento koncept snadno rozpoznatelný jako vozidlo značky Scania.*

(Podrobnosti v Komunální technice 12/2019)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *