Zimní technika obstála dobře i na blátě

Nikoho z organizátorů Snow Tour 2020 – předvádění techniky John Deere pro zimní údržbu – při plánování akce nenapadlo, že v polovině ledna bude v obci Horní Malá Úpa v nadmořské výšce okolo 1000 m taková nouze o sníh.

Pořadatelé z akciové společnosti STROM Praha, která je zástupcem pro techniku John Deere na českém trhu, to však nevzdali. Pro zhruba třicet zájemců připravili pestrou směs souprav s různými pracovními nástavci a doplňky pro zimní údržbu.

V terénu jako doma

„Přivezli jsme tři užitková terénní vozidla Gator. Dva zástupci řady XUV800 jsou největšími z naší nabídky pracovních vozů. Model XUV 865M s pohonem 4 x 4 a nezávislým zavěšením kol má tříválcový dieselový motor o výkonu 22 koní. Maximální rychlost činí 50 kilometrů za hodinu. K vidění je v kolové verzi s řetězy a čelní radlicí. Na korbě může být agregovaný sypač. Tento Gator si oblíbili zemědělci, kteří ho využívají například při obsluze pastvin v obtížném terénu. Dobrou práci odvede u služeb měst a obcí, uplatní se v lese, stavebnictví, zahradnických provozech nebo zoologických zahradách,“ informoval nás Ing. Jiří Přibyl, vedoucí oddělení prodeje komunální a zahradní techniky společnosti STROM Praha a pokračoval:

„Druhý a výkonnější typ Gator XUV 835M je osazen benzinovým tříválcem o výkonu 54 koní. Pohon je opět 4 x 4, nejvyšší rychlost až 60 km/h. Předváděná pásová verze je vhodná prioritně k jízdě na sněhu, ale nezalekne se ani bláta. Při použití pásů se rychlost snižuje zhruba na polovinu. Tato sestava je přímo ideální pro využití v horském terénu.“

Posledním reprezentantem techniky Gator, menší řady 500, byl silničně homologový model XUV 590M s benzinovým motorem o výkonu 32 k a maximální rychlostí 60 km/h. Vhodný je hlavně pro převoz obsluhy a materiálu. Na korbě uveze necelých 200 kg. Možné je vybavení kabinou. Kola lze nahradit pásy.

Nejen unikátní převodovka

Společnost STROM Praha nabízí ucelenou řadu traktorů John Deere: od zahradních, přes kompaktní komunální pro údržbu parkovišť, chodníků a menších ploch, až po výkonné modely určené do zemědělských provozů, ale i pro silničáře.

Kompaktní traktory zahrnují řady 1000, 2000, 3000 a 4000 (vzestupně podle velikosti a výkonu). Nejsilnějším prezentovaným strojem z této kategorie byl model 3038R s vyhřívanou a klimatizovanou kabinou. Nejdůležitějším prvkem ve své třídě poměrně unikátní výbavy je třístupňová hydrostatická převodovka E-Hydro bez nutnosti řazení a s ovládáním dvěma pedály – pro jízdu vpřed a vzad – stejně jako známe například z žacích traktorů.

„Nejen pro horská střediska je výhodná funkce ochrany proti zatížení Load Match. Pokud třeba při práci se sněžnou frézou v prašanu narazí traktor na zmrazky, které kladou mnohem větší odpor a odebírají víc výkonu, stroj se nezadusí a sám pozná, že výkon klesá. Při dosažení maximálního točivého momentu začne automaticky sám zpomalovat. Load Match lze využít také při údržbě zeleně, třeba když vjedete z nízkého a řídkého porostu do houževnatých náletových dřevin. Dále je možné využít funkci nastavení maximální rychlosti. Uvítá ji obsluha, která ví, že bude sešlapávat pojezdový pedál až na podlahu s přednastavenou nejvyšší konstantní rychlostí. Tato funkce je výhodná například při práci s nakladačem, kdy se při plném sešlápnutí pedálu traktor tolik nehoupe a chová se velmi klidně,“ vysvětlil Jiří Přibyl.

Silák pro celý rok

Z řady 2000 přivezli pořadatelé traktor 2036R s tříválcovým motorem o výkonu 36 k, mechanicky ovládanou hydrostatickou převodovkou a vytápěnou kabinou Mauser. Výbava zahrnuje například tempomat. Důležitou funkcí je Commandcut, elektronické rychlé a přesné ovládání žacího ústrojí pomocí joysticku. Zapnutím systému e-plyn se při sešlápnutí pojezdového pedálu vpřed automaticky navyšují i otáčky motoru a převodovky. Odpadá tak nutnost manipulace s ručním plynem.

„Pro tento traktor vyvinula firma Matev unikátní přejížděcí vývodový hřídel pro snazší připojení nářadí pro celoroční nasazení. Dvoustupňovou frézu pro menší traktory vyrobila ve spolupráci s italskou společností Zerutti. Šnek s pohonem od kardanového hřídele má výstupky z tvrdokovu pro snazší odstranění zmrzlého sněhu. Komín se otáčí hydraulicky v rozsahu 180°. Stejně tak se ovládá horní klapka pro usměrňování proudu sněhu. Nezbytné pro správnou funkci frézy jsou proto dva hydraulické okruhy. Výškově nastavitelný závěs umožňuje agregaci na jakýkoliv traktor,“ přiblížil Jiří Přibyl.

Seče, tahá, uklízí

Příkladem možnosti celoročního využití menších žacích traktorů John Deere řad 300 a 500 byl model 584 s benzínovým dvouválcem a hydrostatickou převodovkou. Tato stroje s bytelnými rámy jsou natolik výkonné, že dokážou pracovat i s poměrně těžkou sněhovou radlicí. Výhodou je hydraulické zvedání a spouštění žacího ústrojí využitelné i pro radlici.

Hydraulické řízení značně usnadňuje zatáčení traktoru. Uzávěrka diferenciálu je na zadních kolech, která byla vybavena řetězy. Traktor pak dosahuje poměrně dobré svahové dostupnosti a lze ho využít kromě sečení také pro tahání vozíků nebo zimní údržbu, a to i kopcovitém terénu. Průjezdná šířka jeden metr nahrává k ošetřování úzkých chodníků. Možnost agregace frézy ocení třeba majitelé horských penzionů.

Skládačka pro každý vkus

Dosavadní model „minitraktoru“, tedy stroje na pomezí sekačky a traktoru, John Deere 758, má dnes již nástupce z řady 900, konkrétně 948 s dieselovým motorem o výkonu 24,5 k, pohonem 4 x 4, dvěma hydraulickými okruhy a čelním závěsem kategorie 0. Důvodem této „inovace“ je legislativně stanovená povinnost osazení ochranným rámem. Vše ostatní zůstalo stejné.

Tento typ je skládačkou, kterou si každý uživatel sestaví podle svých požadavků. Možná je homologační sada pro registraci stroje jako traktoru a umožnění provozu na silnici, nebo osazení rámem, přístřeškem s čelním sklem nebo plnohodnotnou vytápěnou kabinou.

„John Deere 758 s nízkým těžištěm je velmi lehký, obratný, pohodlný, snadno ovladatelný a s pohonem 4 x 4 a zadní uzávěrkou diferenciálu je schopný zdolávat i velmi strmé svahy. To bylo hlavním důvodem, proč jsme ho přivezli,“ pravil Jiří Přibyl a navázal:

„Představujeme ho s čelním kartáčem Matev. Přes bluetooth dálkově ovládaný a elektricky poháněný sypač Adler ST-E se dodává s mobilním telefonem, v němž je nahraný i návod k obsluze a katalog náhradních dílů. Toto řešení je vhodné hlavně pro nosiče, které nemají zadní vývodový hřídel ani hydraulický okruh pro pohon sypače. Pomocí GPS lze získávat informace o jeho pohybu a činnosti.“

I přes klimatickou nepřízeň si na předvádění zimní techniky se společným jmenovatelem John Deere našel v Horní Malé Úpě každý návštěvník to své. A k praktickému vyzkoušení všech strojů, i když v poněkud omezeném režimu na posledních zbytcích sněhu, nakonec také došlo.*

(Podrobnosti v Komunální technice 2/2020)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *